مجله سماسازان

نحوه عملکرد داکت اسپلیت

روش کار داکت اسپلیت چیست؟ این سوال برای افرادی که اطلاعات زیادی از صنعت تهویه ندارند، پیش می‌آید و پاسخ به آن در زمان انتخاب سیستم تهویه مناسب برای یک ساختمان، ضروری است. به طور کلی این دستگاه‌ها وظیفه گرم کردن و یا خنک کردن محیط را بر عهده دارند و امروزه در اکثر ساختمان‌ها، واحدهای تجاری، منازل و دیگر مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعاتی بیشتری را درباره روش کار داکت اسپلیت و مزایا و معایب این دستگاه در اختیار شما قرار دهیم.

داکت-اسپلیت-چیست-

داکت اسپلیت چیست؟

این دستگاه یک وسیله برای تهویه هوا است که کاربرهای بسیار زیادی دارند. عملکرد این دستگاه در هر فصل متفاوت است و می‌تواند گرما، سرما و یا هوای متعادل را به فضای مورد نظر برساند. در حال حاضر استفاده از این محصول افزایش یافته است و در اکثر ساختمان‌ها یک یا چند داکت اسپلیت دیده می‌شود. این دستگاه به شما کمک می‌کند تا هوای موجود در فضا را به دمای مطلوب برسانید و چرخش هوا را در آن بخش مشاهده کنید. به طور کلی آن‌ها برای تهویه هوا مفید هستند.

روش کار داکت اسپلیت

برای آشنایی با روش کار داکت اسپیلت ابتدا باید اجزای آن را بشناسیم. هر داکت اسپلیت از دو بخش تشکیل می‌شود که عملکرد آن‌ها وابسته به یکدیگر است. بخش اول هواساز یا یونیت داخلی بوده و بخش دوم کندانسور یا یونیت خارجی است. هواساز یا یونیت داخلی بخشی است که در داخل ساختمان قرار می‌گیرد و انتقال هوای خنک و گرم از آنجا شروع می‌شود.

داکت-اسپلیت-چیست-1

بخش کندانسور یا یونیت خارجی بر روی پشت بام یا در فضای بالای سقف کاذب قرار می‌گیرد. این دو بخش به وسیله دو لوله مسی منعطف به یکدیگر متصل می‌شوند. داکت اسپلیت‌ در ساختمان‌هایی که در آن‌ها از چند اسپلیت برای پوشش فضا استفاده می‌شود، کاربرد دارد.

مزایای داکت اسپلیت در مقایسه با سایر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی

داکت اسپلیت‌ها تفاوت‌های زیادی با دیگر محصولات سرمایشی و گرمایشی دارند که مقایسه آن‌ها با سایر دستگاه‌های تهویه را به کاری بسیار ساده تبدیل می‌کند. داکت اسپلیت‌ها در مقایسه با دیگر سیستم‌های سرمایشی عملکرد ضعیف‌تری دارند، اما سیستم گرمایشی قدرتمند، این نقص را جبران کرده است. لوله‌های هوایی که برای دیگر سیستم‌ها نصب می‌شود در داکت اسپلیت‌ها بسیار کمتر هستند و برای لوله‌های آب نیز همین موضوع صدق می‌کند.

داکت-اسپلیت-چیست-2

هزینه تمام شده برای نصب و راه‌اندازی داکت اسپیلت نیز در مقایسه با بسیاری از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی بسیار کمتر است. در داکت اسپلیت از جداکننده روغن استفاده می‌شود که امکان لوله کشی بین یونیت‌های داخلی و خارجی را با اختلاف ارتفاع 15 متر را فراهم می‌سازد و این امر باعث می‌شود در طولانی مدت کارایی مطلوب دستگاه حفظ شود.

داکت اسپلیت‌ها فیلترهایی را در کانال‌های خود دارند که هوا را به صورت تصفیه شده به شما می‌رسانند و کیفیت هوای مطلوبی را در میان اغلب سیستم‌های تهویه هوا ارائه می‌دهند. روش کار داکت اسپلیت به گونه‌ای است که در زمستان به مقدار 20 الی 35 درصد مصرف انرژی شما را کاهش می‌دهند، اما علی‌الرغم این مصرف اندک، عملکرد خود را حفظ می‌کنند.

استفاده از داکت اسپلیت با کویل آب گرم و بدون آن

استفاده از کویل آب گرم در داکت اسپلیت‌ها مزایای زیادی دارد و می‌تواند عملکرد این دستگاه را ارتقا دهد. اگر در این دستگاه از کویل آب گرم استفاده شود هر واحد و یا بخش از ساختمان می‌توانند دما را با توجه به نیاز خود تنظیم کنند که قابلیتی کاربر پسند است. استفاده از کویل کار شما را آسان‌تر می‌کند و نیاز شما را از قطعات دیگر مانند پمپ، سختی‌گیر و دیگر تاسیسات مکانیکی برطرف می‌کند. استفاده از کویل می‌تواند در هزینه‌های شما نیز تاثیر گذار باشد و آن‌ها را کاهش دهد.

کویل‌ها می‌توانند راندمان تولید گرما را افزایش دهند و آن را از حد معمول بیشتر کنند. در کویل‌ها از گاز شهری استفاده می‌شود و با توجه به ارزان‌تر بودن گاز نسبت به برق، استفاده از داکت اسپیلت به صرفه‌تر خواهد بود. هوایی که با کویل آب گرم تولید می‌شود، بسیار با کیفیت‌تر و تمیزتر خواهد بود. هزینه نصب و راه‌اندازی داکت اسپلیت با کویل آب گرم نیز بسیار کمتر از هزینه نصب دیگر سیستم‌های تهویه هوا است.

انواع داکت اسپلیت

به طور کلی دو نوع داکت اسپلیت در بازار وجود دارد که یکی از آن‌ها معمولی و دیگری اینورتری است. روش کار این دو نوع داکت اسپلیت نیز با یکدیگر متفاوت است. نوع اینورتری این دستگاه‌ها کم مصرف‌تر از نوع معمولی آن‌ها است، اما قدرت کمتری هم دارد. در نوع معمولی این دستگاه‌ها از کمپرسورهای نرمال یا معمولی استفاده می‌شود و گازی که داخل این کمپرسورها است، گاز R22 نام دارد و برای خنک کردن استفاده می‌شود.

داکت-اسپلیت-چیست-3

در دیگر نوع این دستگاه یعنی داکت اسپلیت‌های اینورتری از یک کمپرسور متغیر استفاده می‌شود که باعث می‌شود میزان انرژی مورد استفاده در دستگاه قابل تنظیم باشد. گاز مورد استفاده در مدل اینورتری از نوع R410  است که دارای غلظت پایین‌تری از گاز R22 است. استفاده از این گاز باعث می‌شود که داکت اسپیلت اینورتری به انرژی کمتری نسبت به داکت اسپیلت معمول نیاز پیدا کند و به همین دلیل است که این نوع دستگاه‌ها به داکت اسپلیت‌های کم مصرف شهرت دارند. همچنین داکت اسپلیت‌های معمولی صدای زیادی را از خود تولید می‌کنند که این صدا در نوع اینورتری یا کم مصرف دیده نمی‌شود و آسایش بیشتری را برای کاربران دستگاه به همراه دارد.

در میان سیستم‌های تهویه هوا، داکت اسپلیت‌ها به صرفه‌ترین و لوکس‌ترین سیستم هستند و استفاده از آن‌ها توصیه می‌شود. به طور کلی اگر قصد خرید این دستگاه را دارید، باید به کیفیت دما، کیفیت هوا، میزان توزیع هوا و مصرف انرژی آن توجه کنید. معمولا قبل از خرید این دستگاه بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید تا بهترین نوع دستگاه را برای محل مورد نظر شما پیشنهاد دهد.

مزایای داکت اسپلیت

داکت اسپلیت‌ها مزایای بسیار زیادی دارند که دانستن آن‌ها باعث می‌شود، تصمیم‌گیری مناسبی در زمان مقایسه این دستگاه با سایر سیستم‌های تهویه داشته باشید. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • مصرف برق این دستگاه نسبت به دیگر سیستم‌های تهویه هوا کمتر است
  • قدرت انتقال گرما و سرمای این دستگاه از دیگر سیستم‌های تهویه هوا بیشتر است
  • این دستگاه فضای کمتری را نسبت به اسپلیت‌ها و دیگر سیستم‌های گرمایشی اشغال می‌کند
  • عملیات تولید گرما در داکت اسپلیت‌ها به وسیله گاز انجام می‌شود و با توجه به قیمت گاز، این کار بسیار به صرفه‌تر از دیگر انرژی‌ها خواهد بود
  • این دستگاه تا 15 متر برد دارد و این بدین معنی است که شما می‌توانید تا 15 متر کانال کشی انجام دهید که تقریبا برای یک ساختمان کفایت می‌کند
  • فیلتراسیون هوا در داکت اسپیلت به خوبی صورت می‌گیرد
  • فیلتر هوای این دستگاه را هر زمان که نیاز داشتید، می‌توانید تعویض کنید و یا آن‌ها را تمیز کنید
  • موتور داکت اسپیلیت‌ها بسیار در دسترس است و اگر زمانی خراب شد و یا نیاز به تعویض قطعه داشت، به راحتی می‌توان این کار را انجام داد
  • راه‌اندازی و نصب این دستگاه بسیار آسان‌تر از دیگر سیستم‌های تهویه هوا است

معایب داکت اسپلیت

طبعا هر محصولی با توجه به مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد. داکت اسپلیت‌ها نیز به همین صورت هستند و عیب‌هایی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • یکی از عیب‌های این دستگاه‌ها غیر قابل تنظیم بودن دمای دستگاه است و در هر قسمت باید یک دما را داشته باشیم
  • دیگر عیبی که از این دستگاه دیده شده است، ظرفیت خنک سازی کم آن است که در مقایسه با برخی دیگر دستگاه‌های تهویه هوا و کمپرسورها، پائین‌تر است و باید گفت که نمی‌توان از این دستگاه برای خنک کردن واحدهایی استفاده کرد که از یکدیگر فاصله دارند

 سخن پایانی

در این مطلب با شما خوانندگان گرامی وبلاگ سماسازان همراه بودیم و روش کار داکت اسپلیت و دیگر قابلیت‌ها و مزایای این سیستم تهویه را برای شما بیان کردیم. امروزه اگر بخواهید که یک سیستم سرمایشی و یا گرمایشی را خریداری کنید، گزینه‌های زیادی پیش روی شما خواهد بود.

داکت اسپلیت‌ها نیز یکی از این گزینه‌ها هستند که مزایای زیادی نسبت به بسیاری از سیستم‌های تهویه هوا دارند. به طور کلی داکت اسپلیت‌ها هوای فیلتر شده و تمیزی را به شما می‌رسانند و در همین حین دمای متعادل یا مورد نیاز شما را به وجود می‌آورند  و در عین حال هزینه عملکرد و تعمیر و نگهداری به صرفه‌ای نیز دارند و در زمان خرابی، اغلب قطعات این سیستم به راحتی در بازار در دسترس هستند. با توجه به هزینه‌های بالای برخی از دستگاه‌های تهویه هوا و سرمایشی و گرمایشی مانند چیلرها، بهتر است که از داکت اسپلیت‌ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *