مجله سماسازان

دلیل سر و صدای کولر آبی

دلیل سر و صدای کولر آبی

دلایل عمده جیرجیر کردن موتور کولر آبی

مالکان خانه هایی که از کولر آبی در خانه خود استفاده می کنند ممکن است تجربه سر و صدای کولر را داشته باشند.دلیل اساسی این صدا در نهایت می تواند کولر را به سمت متوفف کردن کارکرد آن ببرد. مواردی که ممکن است باعث ایجاد صدای کولر شما شده باشد را می توانید بررسی کنید.

تعویض یاتاقان کولر آبی

اگر کولر آبی صدای جیرجیر دارد و سپس کارکرد آن متوقف می شود ، یکی از دلایل آن می تواند یاتاقان های آن باشد.اگر به خوبی از کولر آبی نگهداری نکنید و عمل روغنکاری یاتاقان ها بطور مرتب انجام نشود ، آنها خشک کار کرده و ایجاد سر و صدا می کنند و در نهایت باعث توقف کارکرد کولر آبی خواهند شد. اگر مشکل این مورد باشد ، در درجه اول سعی کنید با روغنکاری این مشکل را برطرف کنید اگر برطرف نگردید باید یاتاقان ها تعویض گردند.

عوض کردن یاتاقان کولر آبی

یاتاقان

بوشن های موتور کولر آبی

به دلیل آسیب بوشن های موتور کولر آبی ناشی از عدم تنظیم درست کشش تسمه ، نفوذ رطوبت به داخل بوشن ها، خشکی بیش از حد بوشن ها ناشی از عدم روانکاری ممکن است این بوشن ها خوردگی پیدا کند و صدای جیرجیر بدهد، که در این صورت باید توسط تعمیر کار خبره بوشن های موتور تعمیر یا تعویض گردند.

فولی موتور و فولی پروانه (فلکه)

کولر آبی دارای دو فولی می باشد ، فولی موتور و فولی پروانه . فولی موتور بر روی شفت موتور قرار گرفته است و با پیچ محکم شده است. فولی موتور در اندازه های مختلف برای اندازه های متفاوت موتور وجود دارد.اندازه فولی باید با اندازه و نوع موتور که بوسیله سازنده کولر مشخص شده هماهنگ باشد. استفاده از فولی با اندازه متفاوت از موتور می تواند باعث فشار بیش از حد به موتور شود و کارکرد موتور را تحت تاثیر قرار دهد.از آنجایی که فولی و فلکه کولر باید با هم در یک راستا باشند، اگر لازم است پیچ های فولی کولر را شل کرده و میزان کشش تسمه را تنظیم کنید.

فولی دوم در کولر آبی که که به فولی پروانه یا فلکه نیز معروف است بر روی شفت پروانه قرار گرفته است . همانند فولی موتور، برای اطمینان از کارکرد کولر آبی باید اندازه درستی داشته باشد . موقع جایگزینی فولی پروانه ، از هماهنگی با دستگاه اطمینان حاصل کنید ، به نحوی که دمنده هوای کافی را برای خنک کردن جابجا کند.

هر کدام از این دو فولی ممکن است به دلیل گشاد شدن دهانه و شل شدن پیچ اتصال دهنده ،فولی شل شده و هم ترازی خود با فولی مقابل را از دست داده و کولر با سر و صدا کار کند

فولی کولر آبی

تسمه کولر

با توجه به اینکه تسمه در محور دو فولی بالا می چرخد هر گونه هم تراز نبودن دو فولی ، تیز بودن دهانه فولی ها و سفتی یا شلی بیش از حد تسمه می تواند باعث خرابی و فشار بیش از حد به دو فولی ، و  تدریجا باعث تکه تکه شدن تسمه و سر و صدای کولر و در نهایت باعث پاره شدن تسمه می گردد. لازم به ذکر است که قبل از تعویض تسمه ، علت پارگی ان را متوجه شوید که باعث استهلاک حداقلی گردد . همچنین میزان کشش تسمه کولر را با توجه به توصیه سازنده کولر و با شل کردن پیچ های نگه دارنده موتور می توانید تنظیم نمایید.

تراز نبودن کولر آبی

تراز نبودن کولر باعث لرزش در بدنه کولر و تاثیر بر روی قطعات آن و ایجاد سر و صدا می گرددکه در دراز مدت بسته به میزان شدت لرزش باعث خرابی فولی ها ، یاتاقان، بوش ها ، تاب خوردن پروانه کولر که اگر این مشکل بوجود بیاید تنها راه برطرف نمودن این مشکل تعویض پروانه کولر است.

خرابی موتور

در نهایت ، علت میتواند این باشد که واقعا موتور کولر نیاز به تعویض دارد. موتور کولر یکی از گران ترین قطعات در کولر آبی است . بنابراین از این مطمئن شوید که یکی از پیشنهادات قبلی مشکل را برطرف می کند . در غیر اینصورت باید موتور جدید خریداری کرده و در کولر آبی نصب نمایید.

موتور کولر

در خصوص کم صدا ترین کولر آبی موجود در بازار ایران می توان به کولرهای آبی انرژی و کولر آبی سلولزی توان اشاره کرد که با استفاده از ورق گالوانیزه با ضخامت بیشتر در ساخت آن نسبت به کولر های پوشالی موجود در بازار باعث لرزش کمتر آن می شود همچنین فن این کولرها بالانس دینامیکی و استاتیکی شده است و از لرزه گیر و واشر های خاص در محل اتصال پایه فن و بدنه استفاده شده است و بالانس دقیق و کامل پروانه انجام شده است

شما چه فکر می کنید؟

  1. شاتوت گفت:

    سلام. خسته نباشیدچرا کولر آبی رو امروز وقتی روی دور تند گذاشتیم صدای تق تق میدهد و بادش کم زیاد میشود؟

    1. reza rahimi گفت:

      با عرض سلام
      برای این مورد که اشاره داشتید چند دلیل میشه بیان کرد
      که اشاره به آنها نیاز به توضیح بیشتر از شرایط دستگاه کولر شماست
      در حال حاضر شما باید برند ؛مدل ؛وسال ساخت دستگاه و بفرمائید تا بتونم راهنمایی درستی برای مشکل دستگاه شما داشته باشم
      ولیکن در حال حاضر شما باید یاتاقان و شفت دستگاه وچک کنید تا در حال گیر پاژ کردن یا شل شدن پیچ های شفت نشده باشه

      1. eros matouri گفت:

        سلام کولر رو نو حریدم روشن کرددوروزی خوب کار کرد روز سوم صدای طق طق توی موتور افتاد وسرعتش کم وزیاد میشه ،انگار که یه شی فللزی لای یه پروانه درحال کار کردید همچین صدایی داره ،گولر جنرال سهند ۳۲۰۰ هست

  2. سید علیرضا گفت:

    سلام خسته نباشید لطف کنید سایزفولی استاندارد کولر 7000را اعلام کنید.

  3. علی یوسفی گفت:

    سلام موتور کولر ابی بدون تسمه هیچ صدایی نمیده ولی وقتی تسمه نو رو میندازم صدای جیر جیر میده بدون تسمهبرخلاف عقربه ساعت با دست مچرخونم باز صدای جیر جیر میده علت چیه ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *