مجله سماسازان

راهنمای خرید رادیاتور

راهنمای خرید رادیاتور

به هنگام خرید رادیاتور بهتر است در مورد آن مطالعه داشته باشیم و با آگاهی و مطالعه راهنمای خرید رادیاتور شوفاژ منجر به انتخاب درست و مقرون به صرفه گردد. برای داشتن خانه ای گرم و دل پذیر نصب رادیاتور مناسب بسیار مهم است و در همین راستا توجه به تعدادی از پارامترهای ویژه و داشتن راهنمای خرید شوفاژ می تواند این محیط را فراهم کند. اهمیت دانستن و کسب اطلاعات برای خرید رادیاتور بر کسی پوشیده نیست چرا که هر فردی با صرف هزینه می خواهد بهترین کالا را خریداری نماید که نیازش را به صورت کامل تامین نماید. با داشتن اطلاعات و اشراف کامل و کسب این دانش از منبعی معتبر سبب می شود تا هزینه ای که صورت می گیرد از بین نرفته و در آینده بار مالی اضافه نیز ایجاد نکند. همه افراد می خواهند تا رادیاتور در عین داشتن طراحی زیبا و ظاهری شکیل گرمای مطلوبی را تولید کند و از منبع انرژی کمتری استفاده نماید تا با قبض هایی با رقم های بالا مواجه نشود به همین منظور دانستن این که هر رادیاتور چه میزان گرما تولید می کند و راندمان حرارتی آن چقدر است بسیار مهم بوده تا با متراژ فضای مشتری انطباق داده و نتیجه مطلوب حاصل گردد. در غیر این صورت فرد هزینه می نماید حتی ممکن است هزینه سنگینی را نیز پرداخت نماید ولی گرمای مطلوب را از سیستم گرمایشی که تهیه کرده است دریافت نکند در نتیجه دانستن فاکتورها و عوامل تعیین کننده در انتخاب رادیاتور بسیار ضروری بوده که با داشتن راهنما و کسب اطلاعات در این زمینه می توان به راحتی یک انتخاب درست و بهینه و در نهایت خانه ای گرم و دل پذیر داشت.

راهنمای خرید رادیاتورفاکتورهای مهم در خرید رادیاتور شوفاژ

استفاده از رادیاتور جزو انتخاب های متداول برای گرمایش خانه، اداره و مکان های مختلف بوده است. سیستم عملکرد شوفاژ به صورت است که آب گرم از سیستم گرمایش مرکزی که می تواند موتورخانه و یا پکیج باشد به رادیاتور وارد می شود و این آب گرم از مدار داخلی رادیاتور عبور کرده و موجب گرم شدن آن و در نتیجه گرم شدن محیط می شود. با گردش آب در رادیاتور وقتی آب سرد می شود مجدد به سیستم گرمایش مرکزی هدایت شده و بعد از گرم شدن مجدد وارد رادیاتور می شود و به همین ترتیب این چرخه ادامه پیدا می کند.

با توجه به اهمیت رادیاتور و شوفاژ در هر محیطی و بار مالی که دارد بنابراین انتخاب دقیق و درست آن کاری مهم و ضروری است بنابراین با دانستن فاکتورهای مهم و ویژه در این زمینه می توان به یک خرید مطلوب رسید. در بین این فاکتورها میزان گرمای تولیدی رادیاتور اهمیت زیادی دارد که به این فاکتور اصطلاحا بازده حرارتی گفته می شود و در مشخصات فنی رادیاتور وجود دارد و بیانگر میزان حرارتی است که انتقال پیدا می کند. با بازده حرارتی می توان با توجه به متراژ محل مورد نظر اندازه و ابعاد رادیاتور را بدست آورد تا در اندازه صحیح خریداری شود چرا که اگر کوچک باشد محیط گرم نمی شود و اگر بزرگتر باشد باعث اتلاف انرژی و هزینه می گردد.

داشتن ظاهری زیبا با طراحی مناسب عامل دیگری است که امروزه به آن توجه ویژه ای می شود و افراد سعی می کنند رادیاتوری را تهیه کنند که با دکوراسیون داخلی آن ها هماهنگ بوده و باعث افزایش زیبایی محیط گردد. به همین دلیل رادیاتورهای پنلی به خاطر داشتن ظاهری یکپارچه و بدون درز طرفداران خود را پیدا کرده است که نظافت و نگهداشت آن ها نیز آسان تر بوده و موجب رعایت بهداشت و تمیز بودن محیط می شوند.

ماندگاری و طول عمر شوفاژ فاکتور دیگری است که باید به آن توجه کرد و هر چه کیفیت تولید آن بیشتر باشد قطعا دوام و ماندگاری بالایی نیز خواهد داشت. هم چنین به دلیل فراگیر شدن پکیج دیواری به عنوان سیستم گرمایش مرکزی سازگاری رادیاتور با آن عامل مهمی است که به هنگام خرید باید به آن توجه کرد تا موجب هزینه اضافه نگردد و گرمای مطلوب را تولید نماید. لازم به ذکر است که امروزه تولیدکنندگان رادیاتور ضمانت نامه طولانی برای کالاهای  خود ارائه می دهند ولی باید به این نکته هم توجه کرد که در صورت خرابی و بروز مشکل در رادیاتور دسترسی به قطعات و تعمیر آن به چه صورت است و به راحتی حل می شود یا خیر.

قیمت همیشه عاملی مهم و ویژه در خرید هر کالایی است. با وجود تنوع محصول در بازار یک خرید خوب و مرقون به صرفه شاید دغدغه اصلی برای خریدار باشد. بنابراین با دانستن جنس رادیاتور و کیفیت تولیدی آن می توان قیمت ها را مقایسه کرد و بهترین را برگزید. رادیاتورهای پنلی با توجه به این که از جنس فولاد هستن در مقایسه با رادیاتورهای پره ای که از جنس آلومینیم می باشند ارزان تر بوده و با داشتن قطعات جانبی نصب مرقون به صرفه خواهند بود.

رادیاتور برای چه فضاهایی مناسب است

برای گرمایش منازل و مکان های مختلف می توان از انواع متفاوت رادیاتور استفاده کرد تنها لازم است به ابعاد و اندازه هر فضا توجه کرد و متناسب با آن رادیاتور را نصب کرد. شایان ذکر است که در خانه هر بخشی  می تواند رادیاتور خاص خود را داشته باشد. به عنوان مثال برای سالن پذیرایی استفاده از رادیاتورهای افقی مناسب بوده و به تعداد مورد نیاز باید نصب گردد. برای حمام معمولا از رادیاتورهای لوله ای استفاده می شود تا هم حمام گرم شود و هم امکان خشک شدن حوله فراهم گردد. حتی از این مدل برای آشپزخانه ها هم انتخاب گشته تا به صورت بهینه از فضای موجود استفاده شود. برای راهرو و اتاق خواب هم به نسبت متراژی که دارند شوفاژ مناسب آن انتخاب شده و نصب می گردد.

توجه به این که خانه در کدام طبقه از ساختمان هست نیز حائز اهمیت است به طوری که برای طبقات همکف و بالای پارکینگ باید دقت کرد که دیوار با هوای سرد و فضای باز در ارتباط هست یا خیر تا با توجه به آن رادیاتوری با ضریب گرمایش مناسب انتخاب شود. فضاهایی که زیر بام ساختمان یا در ارتفاع بیشتر هستند سخت تر گرم شده و انرژی و توان حرارتی بالاتری را نیاز دارند که با توجه به مشخصات فنی رادیاتورهای پنلی یا پرده ای می توان اندازه و تعداد پره های آن ها را به طور متناسب انتخاب کرد.

رادیاتور برای چه فضایی مناسب استکدام جنس رادیاتور بهتر است

در میان رادیاتورهایی که در بازار موجود است می توان این کالا را به دو دسته اصلی پنلی و رادیاتور پره ای تقسیم کرد. با توجه به فاکتورهای خرید که گفته شد می توان این دو را مقایسه کرد و به این نتیجه رسید که کدام بهتر است. در مورد میزان گرمایش و بازده حرارتی باید گفت که هر دوی این نوع رادیاتور تقریبا به یک اندازه گرما تولید می کنند و در یک متر از رادیاتور پنلی و پره ای گرما به طور تقریبی بازده حرارتی یکسانی دارد. در خصوص ماندگاری باید گفت که رادیاتورهای پنلی از جنس فولاد بوده و در نتیجه مقاومت بیشتری نسبت به رادیاتورهای پره ای که از جنس آلومینیوم هستند داشته و در مقابل ضربه و خوردگی دوام بالاتری دارند. به همین دلیل است که رادیاتورهای پنلی مدت زمان بیشتری را شامل گارانتی می شوند.

اطلاعات بیشتر در خصوص: قیمت رادیاتور پنلی

‎‎

برای مشخصه تعمیر پذیر بودن رادیاتور باید گفت که رادیاتورهای پره ای به دلیل این که به شکل پره های مجزا در کنار هم طراحی شده اند در صورتی که یکی از پره ها مشکل پیدا کند مثلا سوراخ شود امکان تعویض آن پره به راحتی فراهم است در صورتی که برای رادیاتور پنلی باید کل رادیاتور تعویض گردد و بخشی از آن امکان پذیر نیست.

برای فاکتور قیمت شایان ذکر است که رادیاتور پره ای با توجه به جنس آلومینیوم آن گران تر بوده و از آن جا که به هنگام نصب لوازم جانبی آن باید جداگانه خریداری شود قیمت تمام شده آن بیشتر می گردد. در خصوص طراحی و زیبایی رادیاتورهای پنلی به دلیل یکپارچه بودن و رنگ الکترواستاتیکی که دارند زیباتر بوده و تمیزی و نظافت آن راحت تر انجام می گیرد. به علاوه امروزه به دلیل محبوبیت پکیج دیواری جنس مبدل مس داخل آن با آلومینیوم رادیاتور پره ای تداخل داشته و باعث افزایش هوا داخل شوفاژ می گردد که این امر سبب می شود تعداد دفعات هواگیری آن بیشتر شده در نتیجه عمر آن کاهش یابد. تنها به دلیل وزن کمتر آلومینیم نسبت به فولاد نصب رادیاتورهای پره ای روی دیوار وزن و فشار کمتری را به آن وارد کرده و از این نظر نسبت به مدل پنلی برتری دارد.

در انتخاب رادیاتور شوفاژ ایده آل چه مواردی را در نظر بگیریم

رادیاتور ایده آل به رادیاتوری گفته می شود که با صرف انرژی کمتر بتواند بالاترین راندمان و بازدهی حرارتی را داشته باشد. این حرارت تولید شده باید بیشترین ظرفیت را در کمترین فضای ممکن فراهم نماید. علاوه بر این که نحوه تولید گرما مهم بوده ثبات و نگهداشت آن نیز حائز اهمیت است و باید به صورت بهینه باشد به طوری فضای مورد نظر سریع سرد نشود و افت دما پیدا نکند بلکه در یک دما و شرایط ثابت حفظ شود. شوفاژ خوب باید با سیستم گرمایش مرکزی متناسب بوده و با آن سازگاری داشته باشد و بار مالی اضافه ایجاد نکند. کیفیت قطعات و رنگ رادیاتور در تعیین شرایط مطلوب آن اثرگذار است چرا که علاوه بر افزایش زیبایی آن مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی را نیز تعیین می نماید. هم چنین داشتن سطحی صاف و بدون لبه تیز عامل مهمی است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت به خصوص در جایی که کودک حضور دارد ایمنی آن باید در نظر گرفته شود.

لازم  به ذکر است که رادیاتوری ایده آل محسوب می شود که شرایط نصب آسان داشته باشد و قطعات و لوازم موردنیاز آن در دسترس باشد. داشتن گارانتی خوب با زمان طولانی و خدمات پس از فروش مطلوب فاکتورهای اساسی هستند که در انتخاب شوفاژ نقش مهمی را ایفا می کنند. در مجموع همه عوامل گفته شده داشتن قیمتی مناسب و مرقون به صرفه که متناسب با آن باشد یک مورد مهم بوده که ممکن است برای برخی از خریدارن اولویت بالایی داشته و مستقیما با این معیار رادیاتور انتخاب گردد.

آیا محل نصب رادیاتور در انتخاب نوع آن موثر است

با توجه به این که رادیاتور در کجا می خواهد نصب شود در انتخاب نوع و اندازه آن موثر است. به طور مثال برای حمام یا فضایی که رطوبت بالا دارد استفاده از رادیاتورهای پره ای آلومینیومی به علت مقاومت بیشتر در مقابل زنگ زدگی و خوردگی  و یا رادیاتور حوله ای فولادی لوله ای که ظاهری زیبا و متناسب با نیاز دارد پیشنهاد می شود. به علاوه این که در کجای خانه و اتاق نصب شود هم مهم است. در گذشته معمولا در زیر پنجره ها نصب میشد چرا که متعقد بودند جریان هوای سرد در آن جا بیشتر است و این امر سبب افزایش گردش هوا می شود. البته این نکته درست است اما امروزه به دلیل وجود پنجره های دوجداره و عدم نفوذ سرما عملا این الزام از بین رفته و شرایط را برای نصب رادیاتور در بخش های دیگر را هم فراهم می نماید. تنها کافی است دیوارهای ورودی، پشت پرده های بلند و کنار اسباب و وسایل بزرگ خانه نصب نگردد چرا که هر کدام از این موارد باعث عدم انتقال درست گرما و هدر رفت آن می شوند و بهتر است در جایی باشد که بیشترین سرما و پایین ترین حد اتلاف گرما را داشته باشد. این نکات شرایط مناسب برای انتخاب محل نصب رادیاتور را بیان می کند تا بتوان در این راستا نصب خوبی را تجربه کرد.

 

رادیاتور حوله خشک کن

 

اطلاعات بیشتر در خصوص: حوله خشک کن

‎‎

‎‎

برای انتخاب محل نصب اگر ناچار به انتخاب پشت دیوار داخلی در اتاق شدید لازم است تا دیوار عایق کاری شود. برای این منظور با به کار بردن لایه ای از عایق پلی استایرن در بخش پشت رادیاتور این امکان فراهم می شود تا گرمای آن به دیوار منتقل نشده و از اتلاف انرژی جلوگیری به عمل آید. هم چنین باید فاصله شوفاژ از کف اتاق نیز به صورت استاندارد رعایت شود و به علاوه فاصله آن از پکیج نیز مهم است چرا که هر چه از پکیج دورتر باشد میزان راندمان حرارتی آن کاهش یافته و دمای آن افت پیدا می کند.

 

راهنمای خرید رادیاتور پنلی

در بین رادیاتورها رادیاتورهای پنلی به دلایل گفته شده دارای محبوبیت بیشتری هستند و به همین دلیل در اندازه های مختلف برای پاسخگویی به نیازهای متنفاوت خریداران عرضه می شود. این رادیاتور ها در سایزهای 60 تا 180 سانتی متر که بزرگترین سایز رادیاتور پنلی است به طور معمول تولید می شوند ولی در این بین تولید کنندها و برندهایی هستند که متناسب با سفارش مشتری در سایز دلخواه تولید می کنند و تا 300 سانتی متر نیز امکان ساخت دارند. هر فردی با در نظر گرفتن متراژ فضایی که می خواهد رادیاتور را در آن جا نصب کند باید به ابعاد رادیاتور از جمله طول و عرض رادیاتور پنلی و ارتفاع آن را در نظر بگیرد تا متناسب با نیاز بوده و بار مالی اضافه ای را ایجاد نکند.

هم چنین باید گفت که رادیاتور پنلی به طور کلی در دو نوع تک کنوکتور، دو کنوکتور تولید می شوند و هر کدام ضریب حرارتی خاص خود را دارند و مدل دو پنل با دو کانوکتور به دلیل ضریب بالا با استقبال بیشتری روبه رو شده است به طوری که بیشتر شرکت ها به سمت تولید و عرضه آن رفته اند. این ضریب حرارتی برای انتخاب خرید رادیاتور پنلی مهم است چرا که از آن در محاسبه رایاتور پنلی می توان استفاده کرد و اندازه درست برای خرید را به دست آورد. به همین منظور فرمولی وجود داد که عدد 130 (کوهستانی 140و سرد160)را در متراژ مورد نظر ضرب کرده و بر ضریب حرارتی یا ظرفیت گرمایش هر متر رادیاتور پنلی تقسیم می گردد. عددی که به دست می آید اندازه مورد نیاز رادیاتور پنلی را نشان می دهد.

برای خرید رادیاتور پنلی همیشه سعی کنید از نمایندگی فروش رادیاتور خرید را انجام دهید که با حفظ کیفیت تضمین پایین ترین قیمت را ارائه می دهد فروشگاه اینترنتی سماسازان نمایندگی فروش رادیاتور پنلی ایساتیس  و نمایندگی فروش رادیاتور پره ای بوتان را دارا می باشد که با حفظ اصالت کالا با تضمین پایین ترین قیمت در سطح کشور ارائه می دهد.

راهنمای محاسبه اندازه رادیاتور

از آنجائیکه هر چه رادیاتور بزرگتر باشد توان حرارتی بیشتری را تولید خواهد کرد. اگر از محاسبه کیلوکالری مورد نیاز برای گرمایش محلی که می خواهید در آن رادیاتور نصب کنید مطمئن هستید می توانید با در نظر گرفتن بازده حرارتی رادیاتور مورد نظرتان ، مطابق با عددی که محاسبه کردید اندازه رادیاتور را انتخاب کنید.

اندازه رادیاتور انتخابی شما تعیین می کند که چقدر گرما تولید کند اگر رادیاتوری که انتخاب کردید خیلی کوچک باشد نمی تواند محل مورد نظر شما را تأمین نماید و اگر بزرگ باشد (بیش از حد نیاز)باشد باعث اتلاف انرژی خواهد شد پس باید تقریبا متراژ خانه یا محل کار را برای رادیاتور پنلی یا پره ای محاسبه نمود.

یکی از فاکتورهایی که قبل از خرید یک رادیاتور باید بدانید ظرفیت حرارتی (سطح خروجی گرمایشی)رادیاتور می باشد که آن را با btu یا کیلوکالری محاسبه می کنند.

در حالت ایده آل (عایق بندی خوب، طبقات وسط و موقعیت آب و هوایی معتدل )برای هر متر مکعب از فضای محل 90-110 کیلوکالری بر ساعت نیازمند گرمایش می باشد بطور مثال در مورد خرید رادیاتور پنلی در مورد یک برند خاص که بازده حرارتی ان را از مشخصات فنی ان نگاه می کنیم مثلا بازده حرارتی رادیاتور ایساتیس یک متری درحدود 1832 کیلوکالری می باشد.

1832/110=16.65

تقریبا برای 16 متر مکعب یک رادیاتور یک متری ایساتیس کفایت  می کند به همین صورت برای متراژهای بالاتر متراژ رادیاتور پنلی یا تعداد رادیاتور پره ای مورد نیاز جهت گرمایش را با توجه به بازده حرارتی موجود در کاتالوگ رادیاتور یا مشخصات فنی آن رادیاتور محاسبه می کنیم

راهنمای محاسبه اندازه رادیاتور

چرا نیاز است که بازده حرارتی رادیاتور را بدانیم؟

از آنجائیکه که نمی خواهید اول رادیاتور را بدون در نظر گرفتن این فاکتور خریداری نموده و بعد متوجه شوید که رادیاتور برای گرم نمودن محل مورد نظرتان خیلی کوچک است.محاسبه بی تی یو یا کیلوکالری محل به اینکه چه سایز و چه نوع رادیاتوری نیاز است کمک می کند

دانستن کیلوکالری  مورد نیاز جهت گرمایش محل ارائه گر دقیقی از رادیاتوری است که شما به آن نیاز دارید.

راهنمای خرید رادیاتور شوفاژ پره ای

رادیاتورهای پره ای به اندازه های 6 تا 8 سانتی متر در بازار وجود داشته و با تعداد پره های پش فرض کارخانه شامل 5، 7 و 10 پره می شوند. این نوع شوفاژ با میزان بار گرمایشی آن که با ابعاد آن ارتباط مستقیم دارد انتخاب می شود تا پاسخگوی محیط بوده و بتواند به خوبی آن را گرم کند. بنابراین محاسبه رادیاتور پره ای با در نظر گرفتن تعداد پرده ها و طول رادیاتور صورت می گیرد و برای مثال یک رادیاتور به اندازه 6 سانت با 10 پره با یک رادیاتور به اندازه 8 سانت با 7 پره برابر بوده و به یک اندازه گرما تولید می کنند. لازم به ذکر است که تعداد این پره ها قابل تغییر بوده و خریدار می تواند آن را کم یا زیاد نماید.

بنابراین برای انتخاب و خرید درست این شوفاژ باید محاسبه پره رادیاتور بر اساس متراژ انجام گیرد تا منجر به هزینه اضافی نگردد. لازم به ذکر است که باید برای داشتن گرمای مطلوب به موقعیت مکانی محل مورد نظر نیز توجه کرد به طوری که قرار گرفتن در کدام طبقه از ساختمان و حتی شهر آن مهم بوده و تاثیر گذار است و مقدار رادیاتور برای هر متر مربع در هر کدام متفاوت خواهد بود.

لوازم نصب رادیاتور پنلی و پره ای

برای نصب هر کدام از رادیاتورها تجهیزات و لوازم نصب خاص آن را باید در نظر گرفت. برای رادیاتور پره ای درپوش ماسوره هفت تکه، بست دیواری ( پرچمی) و شیر، شیر هواگیری، چهار عدد واشر آب بندی و زانو رادیاتور از موارد ضرروی برای نصب بوده که برای نصب هر بلوک یک دست از لوازم رادیاتور پره ای نیاز است. برای این که یک نصب موفق و راه اندازی خوب اتفاق بیفتد و خریدار گرمای مطلوب را دریافت کند باید دانست که هر پره رادیاتور چند کیلوکالری گرما تولید می کند تا بر اساس آن محل نصب نیز درست انتخاب شده و باعث اتلاف انرژی و سرمایه نشود.

رادیاتورهای پنلی به علت این که یک بلوک کامل هستند و به صورت یکپارچه در کارخانه مونتاژ می شوند امکان تغییر در ابعاد آن نبوده و لوازم جانبی آن در بسته های آن ها موجود است و نیاز نیست تا لوازم دیگری به طور جداگانه خریداری شود و به علت طراحی دو طرفه آن امکان نصب از هر سمت فراهم شده و این یک مزیت ممتاز برای این مدل محسوب می گردد.

با توجه به مطالب گفته شده کاملا روشن است که داشتن راهنمای خرید رادیاتور چقدر می تواند به فرایند انتخاب مناسب و هوشمندانه آن کمک کرده و از صرف زمان و هزینه اضافی جلوگیری کند. این مهم زمانی خود را بهتر نشان می دهد که فرد هیچ اطلاعات اولیه ای کسب نکرده و وارد بازار می شود و با انبوهی از مدل ها و اندازه های مختلف مواجه شده و در نتیجه نمی تواند به درستی انتخاب نماید و بعضا از راهنمایی فروشنده استفاده کرده و ممکن است این شخص به درستی راهنمایی نکرده و باعث صرف هزینه بیشتر شود. بنابراین راهنمای خرید شوفاژ و دانستن آن باعث می شود با آگاهی کامل از شرایط محل مورد نظر در کنار مشخصات فنی و مدل های رادیاتورهای موجود در بازار انتخاب درستی داشته و به بهترین شکل این راهنمای خرید رادیاتورشوفاژ را پیاده سازی کرد و با هزینه کمتر بهترین رادیاتور را خرید و از داشتن فضایی گرم و دل نشین لذت برد. به این ترتیب فرد یک تجربه خرید خوب را نیز خواهد داشت و قطعا می تواند در این امر به دیگران نیز پیشنهاد داده تا آن ها نیز بتوانند این حس خوشایند را تجربه کرده و انتخاب شایسته ای داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *