مجله سماسازان

منابع ذخیره آبگرم [ منبع دوجداره و منبع کوئل دار ]

منابع ذخیره آبگرم

منابع ذخیره آبگرم یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم موتورخانه و تأمین گرمایش ساختمان می‌باشد. متداول‌ترین منبع ذخیره آبگرم در سیستم گرمایش مرکزی؛ منبع دوجداره و منبع کوئل دار است. در ادامه مطلب به کاربرد منبع دوجداره و منبع کوئلی و مزایای این دو منابع ذخیره آبگرم پرداخته‌ایم. همچنین درباره قیمت منبع دوجداره در ایران نیز صحبت کرده‌ایم.

 

فهرست مطالب:

  • منبع ذخیره آبگرم چیست؟
  • منبع آب گرم دوجداره چیست؟
  • منبع کوئل دار (منبع کویلی) چیست؟
  • کاربرد منبع دوجداره و کویلی
  • مزیت منبع کوئل دار (منبع کویلی) چیست؟
  • قیمت منبع دوجداره در ایران و منبع کویلی
  • نتیجه‌گیری

 

منبع ذخیره آبگرم چیست؟

درواقع، استفاده از منابع ذخیره آبگرم روشی برای تأمین آب گرم مصرفی ساختمان در سیستم‌های گرمایش مرکزی است. روش تولید آبگرم مصرفی با استفاده از منبع ذخیره آبگرم به‌طور غیرمستقیم است. یعنی در این فرایند گرمای آب تولیدشده در دیگ آبگرم اصلی، به آب سرد منتقل می‌گردد. و آب گرم با دمای مناسب جهت مصرف ساختمان تولید می‌شود.

در ادامه هر دو روش منبع آب گرم دوجداره و منبع کوئل دار (یا منبع کوئلی ) را توضیح می‌دهیم.

منبع دوجداره

 

منبع دوجداره چیست؟

ساختار منبع آبگرم دوجداره به‌صورت دو استوانه در داخل هم است. به این صورت که منبع داخلی جهت ورود آب سرد به آن می‌باشد. و استوانه دوم، منبع داخلی را در بر گرفته است. که آب داغ و یا بخارآب خروجی از دیگ اصلی موتورخانه از لایه بیرونی منبع آبگرم دوجداره عبور می‌کند. و گرمای آن به آب درون منبع داخلی انتقال می‌یابد. و به‌این‌ترتیب، آب گرم مصرفی موردنیاز ساختمان را تأمین می‌نماید.

(یک عیب منبع آب گرم دوجداره در صورت سوراخ شدن، عدم امکان تعمیر آن هست. چون اگر منبع (استوانه) داخلی سوراخ شود. و یا نشتی پیدا کند. دسترسی برای تعمیر آن وجود ندارد.)

منبع کوئل دار

 

منبع کوئل دار (منبع کویلی) چیست؟

استفاده از منبع آبگرم کویلی روش دیگری برای تأمین آبگرم مصرفی ساختمان است. در این روش، یک کوئل گرمایشی (حرارتی) درون منبع کار گذاشته می‌شود. و آب داغ از دیگ اصلی موتورخانه از داخل این مبدل عبور می‌کند. و گرمای آن به آب درون منبع انتقال می‌یابد.

کوئل به شکل چندین لوله (معمولا از جنس مس )در کنار هم می‌باشد. که آب گرم خروجی از دیگ اصلی موتورخانه داخل این لوله‌ها گردش می‌کند. و دمای آن به آب درون منبع انتقال می‌یابد.

 

کاربرد منبع دوجداره و کویلی

کاربرد اصلی منابع ذخیره آبگرم دوجداره و کوئل دار جهت تأمین آب گرم ساختمان‌ها می‌باشد.

منبع آب گرم دوجداره معمولاً به‌صورت افقی کار گذاشته می‌شود. و قیمت آن در مقایسه با منبع کوئل دار ارزان‌تر است. و برای آپارتمان‌های کوچک (معمولاً تا 10 واحد) مناسب است.

 

مزیت منبع کوئل دار (منبع کویلی) چیست؟

ازآنجایی‌که منبع کویلی یک جداره است. درصورتی‌که سوراخ شود و یا نشتی آب پیدا کند. برخلاف منبع دوجداره به‌راحتی می‌توان آن را تعمیر کرد. در بین منابع ذخیره آبگرم ، این مزیت، منبع آب گرم کوئل دار را متمایز می‌کند.

همچنین به خاطر استفاده از کوئل (همان مبدل گرمایشی) در منبع کوئل دار، بازدهی گرمایشی بیشتری دارد. و همچنین با سرعت بیشتری آب را گرم می‌کند.

معمولا نسبت به منبع دوجداره فضای کمتری اشغال می کنند.

 

قیمت منبع دوجداره در ایران و منبع کویلی

فاکتورهای مختلفی بر قیمت منابع ذخیره آبگرم تأثیر دارد. و قیمت منبع کوئل دار و دوجداره بر اساس این فاکتورها تعیین می‌شود. این فاکتورها عبارت‌اند از:

  • نوع و جنس ورق مورداستفاده در ساخت منبع
  • ضخامت ورق
  • نوع کوئل و ضخامت آن
  • و…

لطفاً جهت اطلاع از قیمت دقیق و قیمت بروز با کارشناسان ما تماس حاصل بفرمائید.

می‌توانید جهت مشاوره رایگان با شماره‌های 02188846273 الی 6 و در تلگرام با شماره  09031882223 با ما در تماس باشید.

 

نتیجه‌گیری

انتخاب منابع ذخیره آبگرم برای سیستم گرمایشی ساختمان نیازمند دقت و اطلاعات کافی درباره کاربردها، مزایا و کاستی‌های انواع منبع ذخیره آبگرم است.

منبع دوجداره ارزان‌تر است. و برای آپارتمان‌های کوچک مناسب است. اما در صورت نشتی و سوراخ شدن جدار داخلی، تعمیر آن امکان‌پذیر نیست.

منبع کوئل دار به خاطر استفاده از کوئل، بازدهی گرمایشی بیشتری دارد. و آب را سریع‌تر گرم می‌کند. همچنین در صورت به وجود آمدن نشتی در منبع، به‌آسانی می‌توان آن  را با هزینه معقول تعمیر کرد.

در صورت نیاز به مشاوره جهت انتخاب منابع ذخیره آبگرم مناسب با کارشناسان ما تماس حاصل بفرمائید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *